Etxezaina
Roald Dahl
George Cleaverrek,
lehendabiziko milioia eskuratu bezain laster, aldiriko txalet txikia utzi eta
Londresko etxe dotore batera egin zuen aldaira, Cleaver andrearekin batera.
Frantziar sukaldari bat kontratatu zuten, monsieur
Estragon deitua, eta ingeles etxezain bat ere, mister Tibbs deitua, zein baino zein garestiagoa. Bi aditu horien
laguntzarekin, Cleaver jaun-andreak ekin zioten gizartearen mailak igotzeari,
eta astero zenbait afari ematen hasi ziren, ezin luxuzkoagoak.
Baina afari horiek,
iduri zuenez, ez zuten arrakastarik. Girorik ez zegoen, ez txinpartarik
solasaldiei bizia emateko, ez inolako estilorik. Janaria, halere, aparta zen,
eta zerbitzua, akasgabea.
“Ze arraio
gertatzen zaie, ba, gure festei, Tibbs?” esan zion Cleaver jaunak etxezainari.
“Jendea zergatik ez dabil sueltoago? Zergatik ez dituzte gorbatak pixka bat
askatzen?”
Tibbsek albo batera
burua makurtu eta sabaira begiratu zuen. “Espero dut, jauna, ez hartzea gaizki
iradokizun txiki bat egiten badut.”
“Zer da?”
“Ardoa, jauna.”
“Zer du ardoak?”
“Beno, jauna, monsieur Estragonek janari aparta
prestatzen du. Janari apartarekin batera ardo aparta mahairatu beharko
litzateke. Baina hemen Espainiako ardo gorri nazkante hori ateratzen zaie
afaltiarrei.”
“Orduan ze arraio
dela-eta ez huen lehenago esan, babo horrek?” oihukatu zuen Cleaver jaunak.
“Dirua ez zaidak falta. Flipatzeko moduko ardoa emanen zieat, mundukorik
hoberena, hori bada nahi dutena. Zein da mundukorik hoberena?”
“Bordele aldeko
ardo beltza, jauna”, erantzun zion etxezainak, “Châteaux onenetakoa,
noski: Lafite, Latour, Haut-Brion, Margaux, Mouton-Rothschild eta Cheval Blanc.
Eta bakarrik uzta onenetarikoak direnak, zeinak honakoak baitira, nire ustetan:
1906, 1914, 1929 eta 1945. Cheval Blanc 1895ean eta 1921ean ere izan zen
bikaina, eta Haut-Brion 1906an.”
“Eros itzak
guzti-guztiak!” esan zuen Cleaver jaunak. “Bete ezak soto madarikatu hori
zorutik sabairaino!”
“Saiatzen ahal
naiz, jauna,” esan zuen etxezainak. “Baina horrelako ardoak urriak dira oso,
eta arrunt garestiak ere bai.”
“Bost axola zenbat
balio duten!”, esan zuen Cleaver jaunak. “Joan hadi eta eros itzak”.
Errazagoa da esatea
egitea baino. Tibbsek ezin izan zuen ez Ingalaterran ez Frantzian 1895, 1906,
1914 edo 1921eko ezein ardorik eskuratu. Baina 1929 eta 1945eko batzuk lortu
ahal izan zituen. Ardo horiek garestiak baino garestiagoak ziren. Cleaver jauna
bera hasi zen haiei erreparatzen, hain ziren garestiak. Eta interes hori
berehala bilakatu zen gar, batez ere etxezainak iradoki zionean ardoaz jakitea oso
estimatua zegoela goi mailako inguruetan. Cleaver jaunak horri buruzko liburu
andana erosi zituen, eta hasieratik bukaeraraino irakurri. Tibbsek berak asko
irakatsi zion, besteak beste ardoa nola dastatu behar zen ongi. “Lehenik eta
behin, jauna, usain luzea eta sakona egin, sudurra edalontziaren barruan
sartuta, honelaxe. Gero, ahokada bat hartu behar duzu, eta, ezpainak zertxobait
zabalduz, airea xurgatu, airea ardoarekin nahasteko. Ikus ezazu nola egiten
dudan. Orduan, ahoaren barnean mugitu behar da, bizkor. Eta azkenean, irentsi.”
Denboraren
poderioz, Cleaver jaunak aditutzat hartu zuen bere burua ardogintzaren arloan,
eta, ezinbestean, asper galanta bilakatu zen. “Jaun-andreok”, iragartzen zuen
afarietan, edalontzia altxatuta, “Hona hemen 1929ko Margaux bat! Mendeko
urterik hoberena! Hau buket zoragarria! Ederra udaberri-lore usaina! Ohar
zaitezte zer-nolako zapore ondokoa duen eta taninoek nola ematen dioten
ezaugarri mingots hori! Laostia da,
ezta?”
Gonbidatuek buruari
eragiten zioten, eta hainbat laudorio xuxurlatzen zituzten ahopeka, baina hori
zen guztia.
“Zer dute memelo
horiek?” esan zion Cleaver jaunak Tibbsi gauza bera bolada batez errepikatu
ondoren. “Ez dakite ardo on bat estimatzen?”
Etxezainak albo
batera burua makurtu eta gora begiratu zuen. “Uste dut estimatuko luketela,
jauna”, esan zuen, “baldin eta dastatzeko gauza balira. Baina ezin dute.”
“Ze arraio esan
nahi duk? Ezin dute dastatu?”
“Uste dut, jauna, monsieur Estragoni adierazi zeniola
ozpina erruz bota zezala entsaladak ontzeko.”
“Eta? Ozpina
gustatzen zaidak”.
“Ozpina”, esan zuen
etxezainak, “ardoaren etsaia da. Dastamena suntsitzen du. Ontzeko, oliba olioa
eta limoi zuku pitin bat erabili beharko zenituzke. Besterik ez.”
“Lelokeriak!” esan
zuen Cleaver jaunak.
“Nahi duzun bezala,
jauna.”
“Berriz esanen
diat, Tibbs. Lelokeriak baino ez dituk. Ozpinak ez zidak dastamena ja ere
hondatu.”
“Zorte handia duzu,
jauna”, xuxurlatu zuen etxezainak, gelatik ateratzen ari zela.
Gau hartako
afarian, anfitrioia iseka hasi zen etxezainaren kontura gonbidatuen aurrean.
“Tibbs jauna”, esan zuen, “ausartu da esaten ezin dudala ardoa ongi dastatu
ozpina erabiltzen badut entsalada ontzeko. Ez da hala, Tibbs?”
“Bai, jauna,”
erantzun zion serio Tibbsek.
“Eta nik esan diot
lelokeriak direla. Ez da hala, Tibbs?”
“Bai, jauna”.
“Ardo hau” jarraitu
zuen Cleaver jaunak edalontzia altxatuz, “1945eko Château Laffite bat dela
iruditzen zait, eta are gehiago, 1945eko Château Laffite bat da.”
Tibbs etxezaina
geldirik eta tente zegoen edaritegitik hurbil, aurpegia zubil-zurbil. “Jaunak
barka diezadala, mesedez” esan zuen, “baina hori ez da 1945eko Laffite bat.”
Cleaver jauna
erabat biratu zen aulkian eta etxezainari begiratu zion. “Ze arraio esan nahi
duk?” esan zuen. “Ondoan dituk botilak froga moduan!”
Ardo handi horiek,
zaharrak zirenez eta hondarrez beteak zeudenez, beti beste ontzi batzuetara isurtzen
zituen Tibbsek afaldu aurretik. Kristal meheko dekantazio-ontzietan
zerbitzatzen zituen, hain zuzen ere, eta botila hutsak, ohi bezala, edaritegian
paratzen zituen. Une hartan, 1945eko Laffiteko bi botila huts zeuden
edaritegian, mundu guztiak ikus zitzan.
“Edaten ari zareten
ardoa, jauna”, esan zuen etxezainak emeki, “Espainiako ardo beltz nazkante hura
baino ez da.”
Cleaver jaunak
edalontziko ardoari begiratu zion, eta gero etxezainari. Odola aurpegian
metatzen hasi zitzaion, azala gorrixkatu baitzitzaion. “Gezurretan ari haiz,
Tibbs!” esan zuen.
“Ez jauna, ez naiz
gezurretan ari.” esan zuen etxezainak. “Izan ere, Espainiako ardo beltza
besterik ez dizut atera hemen hasi nintzenez geroztik. Ematen du ongi egokitzen
zaizula.”
“Ez diat sinesten!”
oihukatu zien Cleaver jaunak gonbidatuei. “Gizona erotu egin duk”.
“Ardo onak”, esan
zuen etxezainak, “gurtu egin behar dira. Baina zuek, nahikoa ez afaldu aurretik
hiruzpalau cocktail edatearekin, ohi
duzuen bezala, eta ozpina botatzen diozue barra-barra entsaladari. Berdin
litzaizueke harriko ura edatea.”
Mahai ingurutik
hamar aurpegi amorratuk begiratu zioten etxezainari. Oharkabean harrapatu
zituen. Zer esanik ez zeukaten.
“Hori”, esan zuen
etxezainak botila huts haietako bat hatzekin maitekiro ukitzen zuela, “hori
1945eko azkena da. Dagoeneko amaiturik daude 1929koak. Baina ardo zoragarriak
ziren. Monsieur Estragon eta biok
izugarri gozatu ditugu.”
Burua makurtu zuen
etxezainak eta emeki-emeki atera zen gelatik. Sarrera zeharkatu eta etxeko
aurrealdeko atetik irten zen. Kalean, monsieur
Estragon maletak sartzen ari zen bien artean zeukaten kotxe txikiaren
maletategian.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina