2018(e)ko apirilaren 17(a), asteartea

14. Bazen behin


Bazen behin
Margaret Atwood

“Bazen behin neska txiro bat, ederra bezain zintzoa, amaorde gaiztoarekin bizi zena basoan zegoen etxe batean.”
“Basoan? Basoa demodé dago, hau da, nahikoa dugu basoetako kontu horiekin. Irudi hori ez da bat etortzen gure egungo gizartearekin. Zergatik ez hirian, aldatzeagatik?”
“Bazen behin neska txiro bat, ederra bezain txintxoa, amaorde gaiztoarekin bizi zena hiri bateko kanpoaldean zegoen etxe batean.”
“Hobeki dago hori. Baina zalantzan jarri behar dut txiro hitz hori.”
“Baina txiroa zen!”
“Txirotasuna erlatiboa da. Etxe batean bizi zen, ezta?”
“Bai.”
“Orduan, ikuspuntu sozio-ekonomiko batetik, ez zen txiroa.”

“Baina dirua ez zen harena! Istorioaren muina da, hain zuzen, amaorde gaiztoak behartzen zuela arropa zaharrak janztera eta beheko suaren ondoan lo egitera…”
“Aha! Bazuten beheko su bat! Txiroek, jakin beharko zenuke, ez dute beheko surik. Joan zaitez parkera, joan zaitez metroko geralekuetara ilundu eta gero, joan zaitez kartoietan bilduta lo egiten duten tokietara, eta ikusiko duzu zer den txirotasuna!”
“Bazen behin klase ertaineko neska bat, ederra bezain zintzoa…”
“Gelditu hortxe bertan. Uste dut ederrarena kentzen ahal dugula, ezta? Egungo emakumeek nahikoa lan dute duten itxura fisikoaren eredu mehatxagarriekin, kontuan harturik iragarkiak panpina ilehoriz beteta daudela. Ezin da, tira, normalagoa izan?”
“Bazen behin neska lodixka bat, aurrealdeko hortzak irtenda zituena, …”
“Ez zait egokia iruditzen jendearen itxurarekin barre egitea. Gainera, anorexia ari zara sustatzen.”
“Ez nuen barrerik eragin nahi! Deskripzio hutsa zen…”
“Kendu deskripzioa. Deskripzioak zapaltzaileak dira. Baina esan dezakezu zer kolorekoa zen.”
“Kolorea?”
“Badakizu. Beltza, zuria, gorria, marroia, horia. Horiek dira aukerak. Eta esan behar dizut nahikoa zuri izan ditugula. Kultura menderatzailea gora, kultura menderatzailea behera…”
“Ez dakit zer kolorekoa zen.”
“Beno, ziur aski zure kolorekoa, ezta?”
“Baina ez naiz nitaz ari! Neskaz baizik…”
“Beti ari gara geure buruaz.”
“Iruditzen zait ez duzula istorio hau batere entzun nahi.”
“Tira, segi ezazu. Neska etnia batekoa izan daiteke. Hori lagungarria da.”
“Bazen behin jatorri zehatzik ez zuen neska bat, itxura normalekoa bezain zintzoa, amaorde gaiztoarekin bizi zena…”
“Beste kontutxo bat. Zintzoa eta gaiztoa. Ez duzu uste gainditu behar direla halako juzgu moralista eta puritanoak? Hau da, horrek asko baldintzatzen du kontaera, ezta?”
“Bazen behin neska bat, itxura normalekoa bezain arrazoizko portaerakoa, amaordearekin bizi zena, zein ez baitzen oso pertsona irekia eta maitekorra txikitan abusuak pairatu zituelako.”
“Hobeki. Baina nekatuta nago emakumeen irudi negatibo horiekin! Eta amaordeak, horiek beti dira gaiztoak! Zergatik ez da aitaordea? Aldatu ezazu. Horrek zentzu handiagoa izanen luke, aintzat harturik gaizki jokatuko duela zure kontakizunean. Eta jar itzazu zartailu eta kate batzuk. Denok dakigu nolakoak diren helduaroko gizon erreprimitu makur horiek…”
“Aizu, zaude segundo batean! Ni neu naiz…”
“Ixo, gizon kuxkuxero hori. Ez ezazu sartu sudurra kontu honetan, edo horri deitzen zaiona deitzen zaiola. Bion artekoa da hau. Segi.”
“Bazen behin neska bat…”
“Zenbat urte zituen?”
“Ez dakit. Gaztea zen.”
“Bukaeran ezkonduko da, ezta?”
“Beno, ez dut bukaera kontatu nahi, baina, bai.”
“Orduan, ezabatu ezazu terminologia paternalista hori. Emakume bat da, gizona. Emakume bat.”
“Bazen behin…”
“Zer da behin hori? Aski da puntualtasunaz hitz egitea. Konta ezazu iraunkorra den zer edo zer.”
“Bazen…”
“Eta?”
“Eta zer?”
“Zergatik ez bada, orainaldian?”

iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina